Kisah Makhluk Mistik DI Pulau Dayang Bunting

Kisah Makhluk Mistik DI Pulau Dayang Bunting

Pulau Dayang Bunting yang kini posisinya terletak di Langkawi. Kedah terkenal kerana saat ini dikabarkan ada makhluk mistik. Yang menetap dan akan mengabulkan segala permintaan manusia terutamanya pasangan yang menginginkan anak.

Pulau Dayang Bunting dianggap antara lokasi tarikan utama bagi para pelancongan di Langkawi. Dan juga di percayai sebagai pulau lagenda tersebut banyak menyimpan rahsia serta mitos tersendiri yang sehingga kini masih tersimpan rapi. Hanya bagi para pelancong yang bertuah yang akan dapat merasakan keajaiban pulau tersebut.

Lagenda Pulau Dayang Bunting ini juga telah dikatakan bermula pada ratusan tahun dahulu. Mat Teja yang pada saat itu merupakan salah seorang jin telah jatuh hati kepada seorang Mambang Sari seorang jin yang sering turun bermain bersama-sama dayang-dayangnya di Pasir Telok Ayer Tahun.

BACA JUGA: Gedung Megah Menjadi Tempat Uji Nyali

Mat Teja dan Mambang Sari akhirnya pun kini saling jatuh cinta apabila seorang lelaki tua bernama “Tuk Diang”. Memberikan Mat Teja petua-petua yang juga membolehkan Mambang Sari jatuh cinta kepadanya.

Pada sekian lama akhirnya mereka pun berkongsi kasih akhirnya Mambang Sari pun kini membuntingkan anak dari seorang ayah yang bernama Mat Teja. Dan dikhabarkan Mambang Sari pulang ke sebuah tempat yang dipanggil Dayang Beranak untuk berproses melahirkan anaknya.

Namun pada akhirnya, malang kini tidak berbau apabila lagenda mengatakan bahawa anak dari Mambang Sari kini telah meninggal dunia. Dan dia mencampakkan anaknya ke dalam sebuah tasik dan dan dari situlah maka dikenal sebagai kisah Tasik Dayang Bunting.

BACA LAINYA: Misteri Kapal Oktavius Dengan Awaknya yang Beku

Pulau Dayang Bunting ini yang merupakan salah satu pulau kedua yang terbesar di Langkawi ini sangat mempunyai pemandangan gunung-ganang di sekitar tasik itu yang menyerupai sosok badan seorang wanita yang posisi sedang berbaring dengan bentuk kepala, dada dan persisnya sama seperti orang bunting.

Dari antara mitos tentang Pulau Dayang Bunting ini adalah pulau tersebut boleh yang memberi zuriat kepada salah satu seorang pasangan yang tidak bisa memiliki anak yang bisa di sebut mandul. Caranya adalah dengan berendam diri di area tasik tersebut.

Mitosnya juga terdapat banyak orang yang mati lemas dan bunuh diri di tempat tersebut. Jadi, kepada pengunjung yang ingin ke sana haruslah sentiasa berhati-hati apabila bercakap dan jangan cakap besar,’’ kata Nabil Razin Arifin, 22, melalui temu bual bersama Berita DIMENSi menerusi WhatsApp.

error: Content is protected !!